Noord Vietnam - 3 plekken - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Puck Vermeulen - WaarBenJij.nu Noord Vietnam - 3 plekken - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Puck Vermeulen - WaarBenJij.nu

Noord Vietnam - 3 plekken

Blijf op de hoogte en volg Puck

13 Maart 2015 | Vietnam, Sa Pá

Wij zijn nu al in Laos, maar voordat ik over Laos begin moet ik natuurlijk mijn avonturen in Noord Vietnam vertellen.

Vanaf het Phong Nha National Park zijn we naar Hanoi gereden. Het was half zeven 's ochtends toen we aankwamen en het regende.. Heel apart om opeens ongeveer 20 graden te hebben en regen/miezer continu, wat we helaas haast heel Noord Vietnam gehad hebben. Hanoi is op de bezienswaardigheden na niet de meest interessante stad en bestaat uit chaos door de altijd enorme drukte. Het oude gedeelte van de stad was rondom het meertje nog wel te doen qua chaos, maar zodra je door de locatie straten richting de markt liep werd de chaos drukker en drukker. En dan niet zo druk als Nederland druk, tienmalen erger. Gelukkig zaten we vlakbij het meer. Ook scheen het qua eten een goede stad te zijn volgens de Lonely Planet, maar wij hebben het niet ontdekt. Verder dan noodles soep kwamen we niet als het ging om lokale gerechten
- Hoan Kiem Lake (The Huc brug & Ngoc Son tempel). Wij zijn niet in de tempel zelf geweest, maar doordat de tempel middenin het meer ligt geeft dit wel een rustgevende uitstraling. Vooral de brug was erg mooi
- Hanoi Opera House
- Hoa Lo gevangenis. Deze gevangenis is gebruikt door de Fransen toen Vietnam nog in handen was van Frankrijk. Het heeft iets overwegs met de concentratiekampen van Duitsland qua manier van werken en opbouw, alleen werden mensen niet vergast en was het niet zo groot. Erg indrukwekkend
- St Joseph kathedraal
- Long-Bien Brug
- Bach Ma tempel
- Vlaggentoren Imperial Citadel. Dit is een van de weinige overblijfselen van het keizerlijk paleis
- Ho Chi Minh Mausoleum. Dit was een ervaring. Voordat we erin mochten werden we gecheckt door de beveiliging en mochten we ons water niet meenemen. In rijtjes waar je maximaal met twee personen naast elkaar mocht lopen werd je door een beveiliger naar binnen gebracht om vervolgens Ho Chi Minhs dode lichaam te kunnen bewonderen. Wij hadden alleen een graf verwacht dus we werden er best stil van. Zo apart om zo'n belangrijk persoon te zien liggen! Maar wat nog aparter is, is dat hij eigenlijk gecremeerd wilde worden dus dat het volk dit gewoon heeft besloten
- Ho Chi Minh stilt house. Hier heb ik even om gelachen. Er staat een super groot gebouw waar Ho Chi Minh had moeten wonen, maar hij weigerde in zo'n groot huis te wonen. Dit is dan ook alleen voor ceremonies gebruikt. Hij heeft in twee andere gebouwen gewoond. Zijn echte huis staat op houten pilaren en is super klein, en mist een badkamer en keuken (vast in zijn andere huis waar hij maar vier jaar woonde voor dit huis). Wat een apart figuur
- Een pilaar pagode. Totaal anders dan alle pagodes, omdat deze dus op een pilaar staat. Super klein en schattig
- Tay Ho pagode
- Tran Quoc pagode. Het speciale aan deze was dat bij deze als een soort eilandje in het Tay Ho meer ligt waar monniken bij zijn begraven. De tempel van deze plaats zelf was niet bijzonder, de graven en plek wel

We zijn met een tour naar Halong Bay en Cat Ba eiland gegaan. Helaas was het koud en miezer deze dagen, want anders was het volgens ons tienmalen leuker aangezien je dan nog kan bakken en zwemmen naast genieten van het uitzicht van Halong Bay. Alle kleine rotseilanden zijn prachtig en ik snap wel dat dit als een van de zeven natuur schoonheden gestempeld is. De tour zelf was niet mega spectaculair
- Surprising Cave. Echt te toeristisch, je wacht om naar binnen te kunnen en rond te lopen. De grot is wel leuk en groter dan gedacht. Wat een aangenaam 'surprise' was, was de steenformatie die hun omschreven als een kanon. Toen ik deze vanaf de trap, die in de rots gehakt was, zag moest ik zo hard lachen. Met beetje vieze gedachten kan elk mens raden wat ik (en de meeste mensen) er in zagen
- kajakken, erg leuk om te doen! Maakt het genieten van de natuur leuker. Ook ondanks het mindere weer!
- Slapen op de boot
- Cat Ba National Park. Wij zijn naar de hoogste top van het park gelopen. Doordat dit in de wolken lag en je daardoor wat minder zag werd het uitzicht mysterieus. De trip zelf naar National Park was apart. Toen we hierheen gingen kwamen mensen van de partyboot in onze zo-goed-als-kapotte bus zitten. Om tien uur 's ochtends waren deze mensen al aan het drinken en te lallen of over te geven. Een groep is vervolgens niet eens naar het hoogste punt gegaan om verder te drinken, twee liepen mee met onze groep met bier in hun hand. Eentje van de groep van de partyboot bleek de vorige avond van de boot te zijn gevallen.. Al met al, even grappig om te zien voor twee uur
- Apen eiland. Toen we op het eilandje aankwamen, zagen we geen apen. Vervolgens was er ergens in de hoek een paadje die wij zijn opgeklommen. We deden al snel een mini trekking door al dat geklim en geklauter. Opeens bleek het zo te zijn dat er apen op het strand waren gekomen, omdat dit door iemands walkie talkie geroepen werd. Echt gehaast om terug te komen, omdat we die natuurlijk wel wilde zien. Gelukkig op tijd, we konden nog even vijf apen bewonderen
- Kookklas (loempia maken) op de boot

Heel apart aan deze tour was dat er continu mensen van de ene boot naar de andere boot werden geplaatst (zo wij ook nadat we op Cat Ba hadden geslapen). Ondanks de chaos die de gids zelf steeds veroorzaakte (Wie at er nou geen vlees?) was het wel leuk om verschillende mensen te kunnen spreken

De laatste bestemming van Vietnam was Sapa. Dit is een van mijn favoriete bestemmingen in Vietnam! We hebben geluk gehad met het weer hier. Toen we aankwamen scheen de zon! Het dorpje is heel klein, maar leuk om doorheen te lopen om allerlei volkeren te zien. We hebben hier een tweedaagse trekking gedaan die langs drie verschillende volkeren ging: Black H'mong, Giay en red Dzao. We kregen de tour van een Black muong die ons veel over het gebied en de volkeren kon vertellen. In het begin liepen er wel zeker tien mensen van dit volk mee om je bij gladdere delen van de trek te helpen om vervolgens in hun dorp in het de attack mode te schieten en je continu te bombarderen met of je iets wilt kopen van ze. Deze modus was trouwens aan bij haast elk volk en dit was niet zo prettig, maar de meeste hielden op als je zei dat je niks hoefde. Maar het was een erg leuke trekking en we overnachtten in een homestay waar we van een lokale familie eten, rijstwijn en een slaapplek kregen. Het was erg knus ondanks dat dit huisje een groot huisje was vergeleken de rest van het dorp en de avond was erg gezellig. Het was gewoon erg leuk om te zien hoe mensen leven en hoe de omgeving is! Het is zo vreemd dat het zo snel afkoelt als er geen zon is en wat ook zo apart is, is dat de dikte van de mist zo snel kan veranderen. Rond het middageten konden we binnen vijf minuten niks meer zien, maar gelukkig was de tour zo goed als afgelopen toen.

Vietnam zijn we in dezelfde avond nog uitgereden. De slaapbus was minder luxe dan de anderen. De slaapplekken waren bijvoorbeeld al kleiner. Ik lag eerst in het midden bovenin, maar door de kleine leuningen had ik heel erg het gevoel dat bij de scherpe bochten eruit zou vallen. Ik ben achter ellen aan de zijkant gaan liggen, maar bij ons beide lekte de airco een tijdje waardoor we wel eens nat werden. Er hingen geen gordijnen waardoor je de omgeving kon zien, maar het leek net alsof we continu naast een klif reden zo donker was het. De negeermodus was nodig in de bus om te slapen, maar we hebben het overleefd.

De volgende keer vertel ik sowieso over de grensovergang, maar vast nog wat meer. Tot de volgende keer x